החברה העירונית ראשון לציון, תרבות, ספורט, נופש - עמוד הבית

החברה העירונית ראשל"צ לתרבות, ספורט ונופש בע"מ
טאבים צד
דלג על טאבים צד
אזור כפתורי הרשמה לפעילויות החברה
סוף אזור כפתורי הרשמה לפעילויות החברה

אלה אלמוג \ פיסול ברשת

'לרקוד את החיים'
"הדבר הממשי והאמיתי אינו הצורה החיצונית אלא תמצית מהותם של הדברים"
(קונסטנטין ברנקוזי)

אלה אלמוג מפסלת ברשת, חומר עדין ודוקר, שקוף ואטום, מכסה ומגלה. הדואליות של החומר יוצרת רושם יוצא דופן. מעין חוזק של קצוות, של נגטיב ופוזיטיב. בדומה לפסליו של הפסל הבריטי הנודע הנרי מור, בהם יופיו של הפסל טמון גם בריק שלו, כלומר, בחלקיו הריקים, גם פיסול ברשת ה"חורים" מעניקים ממד נוסף לפסל. המאסה והריק מתאחדים לכלל היצירה.
שיטת הפיסול ברשת הומצאה על ידי האמנית שולמית הרטל, אשר ברבות השנים העמידה תלמידים רבים המפסלים בטכניקה זו. בשיטה זו, בניגוד לשיטת הגריעה המסורתית,יש לאמן גם גישה אל פנים הפסל. מרבית הפיסול ברשת נעשה על ידי לחיצת הרשת מבפנים החוצה בכדיי לעצב צורה, לאחר מכן מעוצבת המעטפת על ידי ריקוע והבלטה.
אלה אלמוג החלה ללמוד אצל הרטל לפני כשבע שנים. היא מודה כי הוקסמה מהחומר מהאפשרויות הגלומות בו,על אף שמדובר בעבודה לא קלה,בחומר קשה ודוקרני. בתחילה,הרשת צופתה בפיברגלס כך שהיוותה רק בסיס למעטפת אחרת.
לפני שלוש שנים עברה אלה אלמוג לפיסול ברשת נקייה,ללא עיטוף בחומר. הפיסול הנקי דרש יתר דיוק והקפדה,דרך חורי הרשת רואים הכול- כל חיבור וכל כיפוף. אלמוג חשה שהפיסול הנקי, הבתולי והאוורירי, יוצר דמות חיה ואורגנית יותר. לעיתים, היא מוסיפה צבע אך לרוב הרשת מדברת בשפת הכרום הטבעית שלה. הדמויות הראשונות היו דיוקנאות, האתגר של פיסול דמות בעלת ישות והבעה בחומר נוקשה כזה, היה גדול. האתגר התעצם כאשר בעקבות לימודי ריקודי נשף,החלה לפסל רקדנים. דווקא החומר הנוקשה אך הגמיש הזה יצר תוצאה מרהיבה, בפרט כשמדובר בפיסול העוסק בתנועה.. העובדה שהפסל מפוסל בחומר שקוף,מאפשרת לצופה לראות את הגוף הנדרך לתנועה מתחת לבגד. בדומה לפיסול הקלאסי,מצליחה אלמוג לעקוב בצורה מרשימה אחר קפלי הבגד העוקב אחר הגוף, אך באותה עת היא משכילה כאמור ליצור שקיפות שאין דומה לה בפיסול מסורתי.
דמות האישה היא הדמות המרכזית ביצירתה, כך גם בסדרה "אמהות וילדים". נושא זה נדחק בשנים האחרונות הצידה. בעקבות התנועה הפמיניסטית בעולם, הפך הנושא לפחות ופחות פופולרי. דווקא באמנות העכשווית יש כעת חזרה לנושא זה, כאשר אמניות רבות מצהירות ביצירתן כי האמהות היא חלק מחוזקה של האישה בעידן העכשווי.
באמצעות טכניקת הרשת מצליחה אלמוג לקשור קשר חזק בין האם לילדיה. לעיתים נדמה כי הם הופכים לישות אחת. אלמוג יוצרת אמהות רכה וחזקה באמצעות החומר הרך-חזק הזה. "המנוחה"- ראש המונח על צדו ברכות, נח, חולם, מזכיר במידה רבה את פסלי הראשים של קונסטנטין ברנקוזי, כמו גם את צילומו של האמן הסוריאליסט מאן ריי של ראש אישה האוחז במסכה. בדומה לשניים אלה ,מצליחה גם אלמוג ליצור תחושה כמעט מדיטטיבית של הדמות, רוגע ושלמות בלתי ניתנים לערעור.
אלה אלמוג עובדת כאחות בבית חולים יותר משלושים שנה. היכרותה ודאגתה לאנשים ברגעים קשים בחייהם מאפשרת לה לראות את האנושי גם בתוך הפיסול שלה.

מירי קרימולובסקי \ אוצרת

לפרטים נוספים על האמנית והעבודות (מישקה אלמוג): 050-6663607

הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד