החברה העירונית ראשון לציון, תרבות, ספורט, נופש - עמוד הבית

החברה העירונית ראשל"צ לתרבות, ספורט ונופש בע"מ
טאבים צד
דלג על טאבים צד
אזור כפתורי הרשמה לפעילויות החברה
סוף אזור כפתורי הרשמה לפעילויות החברה

מאחורי הקלעים

גל גפן 4/9/14 גליון 2256

במסגרת יום עיון והשתלמות סל תרבות עירוני , לקראת קביעת התכנית האמנותית השנתית, נפגשו רכזות סל התרבות של בתי הספר בעיר ומחנכות י"ב, עם דרמטורג הבית של תיאטרון בית לסין, אבישי מילשטיין, ושמעו מפיו על עבודתו של דרמטורג מאחורי הקלעים.

במהלך המפגש עם שבעים רכזות סל תרבות ומחנכי י"ב שיתף אותן אבישי בדרך עבודתו של הדרמטורג (יועץ לענייני רפרטואר) תוך התמקדות ביצירה "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה", שנבחרה למופע המחווה השנתי של סל תרבות עירוני לכלל תלמידי י"ב בעיר לשנת תשע"ה.

המחזה מבוסס על רב מכר של מארק האדון ובמרכזו, כריסטופר בון, נער מבריק עם תסמונת אספרגר. מילשטיין סיפר כי עבודת הדרמטורג נעה בין שלושה כוחות מרכזיים: התחשבות בטעם הקהל, צרכיו של התיאטרון, ליהוק השחקנים המתאימים והתקציב לכך,  כמו גם הצורך האומנותי לאתגר בתכנים דרמטיים חדשים ומפתיעים את הקהל.

"עבודת הדרמטורג היא עבודה מאחורי הקלעים; הוא מעורב בהפקה, מהרעיון הבתולי הראשוני דרך התממשותו בכתב ועד להפקה ולעלייתו של המסך" אמר מילשטיין והוסיף עוד, כי הדרמטורג אחראי לרפרטואר של התיאטרון, למבחר המחזות והיצירות העולות בזמן נתון: "רוב זמנו של הדרמטורג עובד ב"נבירה" בין מחזות במהלכה הוא מנסה למצוא מחזות שיתאימו לתיאטרון שלו "ובתשובה לשאלה מה משפיע על הבחירה? הטעים: "ראשית יושרה אומנותית, הנשענת על קריטריונים ברורים המבחינים מהו מחזה ראוי ומהו מחזה פסול, שכן תיאטרון הוא אומנות המקיימת אינטראקציה בין הבמה לקהל. על כן יש לקחת בחשבון את הזמן, המקום ואופי הקהל. במידה וקיים מחזה נפלא אך הוא רחוק בתכנים והערכים מהקהל אין טעם לעלות אותו. מאחר ובכל מקרה הקהל הוא שאומר בסופו של דבר את המילה האחרונה".

"היצירה בפרוזה "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" מאת מארק האדון עובדה למחזה על ידי סימון סטיבנס, בבימויו של קימחי. המחזה והספר בולטים בעושר הסוגות: מתח, חניכה ופסיכולוגי.

הסוגות משולבות זו בזו באופן שהופך את הסיפור לחוצה גילאים. אנשים מגילאים שונים מוצאים בו נושאים המעניינים אותם – ילדים מתחברים לסיפור המותח, נערים ונערות למרד גיל הנעורים והבריחה מהבית, מבוגרים בהתבוננות ב"אחר" מתוך זווית חדשה ורעננה. האתגר המרכזי שעמד בפני ההפקה היה להציג על הבמה אדם שאינו מחצין רגשות, אבל הקהל צריך להזדהות איתו.

אדם שחי מרוחק מעולמם של בני האדם שקוע בתוך עולם משלו, ואף שכך הקהל מרגיש כלפיו קירבה וצורך "לגעת" בו ובנשמתו. לאחר עבודה מאומצת עלה רעיון המגירות. את המוח של כריסטופר הנער המיוחד ניתן לדמות כבנוי ממגירות שאפשר להכניס ולהוציא אותן. המגירות הפכו לדימוי בימתי, כזה המיצג בפני הקהל את העולם המנטלי המופשט של כריסטופר.

בחדר החזרות במאי עבד עם השחקנים על דימוי המגירות שבאמצעותן למדו השחקנים לנווט את דרכם מנקודה לנקודה בחלל אין סופי של מגירות שכל אחת מהן עומדת בפני עצמה". כך מילשטיין שאפשר הצצה נדירה לסודו המקצוע שלו ובכלל.

מנהלת סל תרבות עירוני ד"ר הילה דוד, סיכמה והדגישה כי מופע המחווה לשכבת י"ב הינו פרוייקט יחודי הקיים בראשון לציון בלבד והפך למסורת בעיר: "הוא קורה תודות לשיתוף פעולה בין החברה העירונית בראשותו של של מנכ"ל החברה אלי פולק, הרשות לתרבות ואמנות, ועד ההורים העירוני וסל תרבות ארצי.

מדי שנה מוענקת מחווה אמנותית משמעותית לכלל שכבת י"ב בעיר, עם הקפדה על תהליך הכנת התלמידים לקראת הצפייה בה. אני מאמינה שתלמיד שיצפה בהצגה "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" יזכה לחוויה שתהדהד בתוכו למשך זמן רב ותלמד אותו פרק משמעותי על כיבוד הזולת בכלל והאחר בפרט".

מנכ"ל החברה העירונית, אלי פולק, ציין בפנינו כי זו מחווה יוצאת מן הכלל המוענקת זה שנים לבוגרי התיכון ואמר: "אין ספק כי זו תשורה הולמת למאות המתגייסים לצה"ל מידי שנה. השנה על אף הקשיים התקציביים במאזן שנגרמו ממבצע צוק איתן, החלטנו לא לגדוע את המסורת ואני שמחר על כך".

 

 

הצטרפו אלינו ברשתות החברתיות
Banners
דלג על Banners
עבור לתוכן העמוד